سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرجی دیگر

درم داران عالم را کرم نیست

نگاهی متفاوت به فیلم سینمایی"ندارها"

محمدرضا عرب، مستند ساز باتجربه کشورمان، بعد از اولین فیلم داستانی بلندش"آخرین ملکه زمین"، اخیرا فیلم سینمایی "ندارها" را بر پرده سینماها درحال اکران دارد. این فیلم برنده جایزه بهترین کارگردانی از چهارمین جشنواره فیلم پلیس بوده و اثری متفاوت از محمدرضا عرب است. 

ندارها فیلمی اجتماعی است که قصه سه جوان جنوب شهری را روایت می کند.علی(پژمان بازغی)،مهری(هانیه توسلی)و محمود(محسن طنابنده) که در شرایط سختی زندگی می کنند، بر اثر رخ دادن اتفاقاتی، مسیر زندگی شان عوض شده و تصمیم می گیرند به اطرافیان و هم محله ای های فقیر خود کمک کنند....

آنچه ندارها را از دیگر فیلم های اجتماعی در سال های اخیر متمایز می کند، اشاره به نکاتی است که در خلال فیلم مطرح می شود و بارزترین آنها تعریف و فهم شخصی از حق و ناحق است.

وقتی علی و مهری برای دسته بندی آدم های اطرافشان به مفت خورها و زحمت کش ها، به میزان زحمت و کاری که هر شغل می برد، نگاه می کنند و نزول خورها، شرکتی ها، آقا زاده ها و...را دردسته مفت خورها جای می دهند، و آن وقت تصمیم می گیرند برای احقاق حقوق همسایگان دردکشیده شان دست به سرقت بزنند، همین جا نقطه ای است که باید ایستاد و تامل کرد. در این شکی نیست که همواره در اموال ثروتمندان و به خصوص آنها که دارایی های باد آورده دارند، حقی برای قشر ضعیف جامعه محفوظ است، ولی گرفتن آن از هر مسیری لزوما صحیح نیست. علیرغم ضعف های ساختاری جامعه، مبنی بر نرسیدن حق به حق دار، و لگد مال شدن حقوق قشر آسیب پذیر در قبال منافع فردی و گروهی اقشار دیگر، سرنوشت محتوم انسان هایی که روال علی، مهری و محمود را پیش می گیرند، قطعا شکست خواهد بود و در پایان بندی فیلم، این پایان تلخ را می بینیم. مرگ علی و سقوط محمود تلنگری است برای آنکه یادمان نرود تنها داشتن هدفی مقدس لازم نیست، بلکه شرط تحقق آن، درستی مسیر است. همانطور که در طی این سال ها، نهادهای مردمی مختلف به شکل خودجوش و مستقل تشکیل شده و امید است که بازدهی لازم را داشته باشند.

ندارها با وجود ضعف هایی که در فضاسازی بعضی سکانس ها دارد، در مجموع فیلم خوش ساخت و خوش ریتمی است. این فیلم در دسته فیلم های قصه گو قرار می گیرد و اهمیت قصه در فیلم ها، همان چیزی است که در سینمای ایران به تدریج کمرنگ می شود. این مزیت ندارها که با بازی درخشان "محسن طنابنده" همراه شده است، مخاطب را به همراهی با خود ترغیب می کند.

پی نوشت 1 : نقد های زیادی از ندراها خوانده بودم ، می خواستم تکرار مکررات نباشد و فقط یک نکته جدید بگیوم زمان هم کم داشتم. مطلب کوتاه شد و همین شد که تقدیم کردم البته برای نشریه هم دادم. لطفا نظراتتون رو بعد از خوندن بگید البته اونایی که فیلم رو دیدن

پی نوشت 2 : دیروز مریم و میتیل را نشان می داد شبکه 5 ... چه قدر با نیمه نرم احساساتم بازی کرد ... هری پاتر را هم دیده ام قبلا . اصلا به نرمی احساست کار ی ندارد. اشک ریختم دیروز برای کودکی رفته ام و چه قدر دلتنگم این روزها برای آن روزها... و برای دخترخاله کوچولوی 5 روزه ام هم اشک ریختم که آیا با میتیل ها و مریم ها بزرگ می شود یا هری پاتر ها و جادوها؟؟؟؟؟؟؟


نوشته شده در شنبه 90/7/30ساعت 2:30 صبح توسط پرنده نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin