سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرجی دیگر

 

حسن باقری از معجزات انقلاب است

گفتگو با مهدی امیریان، مدیر موسسه شهید باقری

آدم‌ها همیشه برای درست رفتن در مسیر پر پیچ و خم زندگی نیاز به یک راهنما دارند، راهنمایی از جنس خودشان، با همه آرزوها و خواسته‌های یک انسان در معمولی‌ترین حالت! البته ناگفته نماند که خدای مهربان، هیچ‌وقت بنده‌هایش را بی‌راهنما رها نکرده تا بین انتخاب راه راست زندگی از میان کج راه‌ها، سردر گم بمانند. اما همیشه اتمام حجت‌هایی هم هست که تمام بهانه‌ها را از تو می‌گیرند، هر بهانه‌ای که داشته باشی. وقتی در همین روزگار خودت، آدم‌هایی از جنس دغدغه‌هایی مثل خودت و حتی در سن و سال تو، یک روز می‌روند برای وظیفه‌ای و برای همیشه می‌مانند در تارک ذهن یک ملت؛ آن وقت است که دیگر از نداشتن قهرمان نمی‌توانی گلایه کنی و مسیر برایت روشن‌تر از همیشه خود را می‌نمایاند. شهید حسن باقری و دوستان و همرزمانش از دسته همان قهرمان‌هایی هستند که آن روزها به تنها چیزی که فکر نمی‌کردند قهرمان شدن بود! شهید باقری را بعد از پخش مستند آخرین روزهای زمستان، خیلی بیشتر شناختم، آن‌قدر که برایم حجت تمام شد. شهید باقری می‌تواند یکی از قهرمان‌های منحصر به‌فرد این روزهای من و تو باشد. به همین دلیل برای روشن‌تر شدن زوایای ذهنی‌مان درباره این فرمانده جوان، به گفتگو با مهدی امیریان، که بعد از هشت سال فعالیت در موسسه شهید باقری به عنوان مسئول این موسسه آشنایی کامل با شهید دارد، نشستیم.

_ با توجه به پخش مستند آخرین روزهای زمستان و به تصویر کشیدن زندگی حسن باقری از کودکی تا شهادت، به نظرتان کدام زوایای زندگی این شهید بزرگوار هنوز پرداخته نشده یا کمتر اشاره شده است؟

همانطور که اشاره کردید، بعد از پخش این مستند، خوشبختانه خیلی از مسائل عنوان شد و شهید باقری در فضای جامعه به مراتب بیشتر شناخته شد. البته ناگفته نماند،بخش تحقیق و پژوهش این کار با موسسه ما بود.

ولی در مورد شهدا یا سایر افرادی که در تاریخ کشور در برهه‌های مختلف تاثیرگذار بوده‌اند، قطعا بحث بسیار است که به دلیل محدودیت زمان و گستردگی موضوعات مربوط به آنها در یک اثر نمی‌توان همه مسائل را پوشش داد، همانطور که در این مستند هم به همه موضوعات پرداخته نشد و در مجموع سعی کردند شمه ای از فعالیت های شهید باقری را ارائه بدهند.

من می‌خواهم از یک منظر دیگر به زندگی ایشان نگاه کنم. اخیرا مقام معظم رهبری در دیداری که با بچه های لشکر 25 کربلا داشتند، دقایقی را منحصرا درباره شهید حسن باقری صحبت کردند. ایشان مطرح می‌کنند که چگونه می‌شود یک جوان که سرباز صفر است، بعد از مدت کوتاهی به یک   استراتژیست تبدیل شود. در جنگ فاصله زمانی یک سرباز صفر تا یک استراتژیست شدن حدود  بیست سال و اندی طول می‌کشد، ولی شهید باقری چگونه در طی دو سال و نیم به این مرتبه رسید! همان جاست که ایشان می‌فرمایند این اتفاق معجزه انقلاب است.

_ شهید باقری در چه مسیری قرار می‌گیرد و چه عواملی سبب می‌شود تا این معجزه اتفاق بیفتد؟

گاهی اوقات در جواب چنین سوالاتی سراغ اتفاقات مادی می‌رویم که باعث شده افراد در مسیرهای موثری قرار بگیرند، اینکه مثلا چه کسی حسن باقری را می‌شناخت و با چه افرادی در ارتباط بود؟ چه افرادی در این مسیر موثر بوده‌اند یا امثال این...که همه این‌ها سعی شده در همان مستند آورده شود. ولی بحثی که من اعتقاد دارم، پس از هشت سال فعالیت در این موسسه، مساله‌ای فراتر از این ارتباطات و اتفاقات مادی است و آن دستی است که  از میان راه های مختلف برای حسن باقری این مسیر را باز می‌کند، البته نه بی دلیل، بلکه به سبب ویژگی‌های شخصی و اعتقادی آن شهید. امروزه خیلی از افراد ما را می‌شناسند و ممکن است ما هم توانایی‌های زیادی داشته باشیم، ولی شناختن ما و توانایی‌هایمان دلیل آن نمی‌شود که توانایی های ما درست در همان مسیری که باید، استفاده شود. بنابراین افراد بنابر رفتار و انتخاب‌هایشان در مسیر زندگی می‌توانند به بهترین موقعیت‌ها دست پیدا کنند و این هوشمندانه زندگی کردن کار سختی نیست و عزت از آن خداست.

_ امام خمینی(ره) بعد از شهادت شهید حسن باقری، در پیامی تعبیر شهید شب زنده‌دار را درباره ایشان به کار بردند، این تعبیر چه چیزی را می‌رساند؟

معنویت داشتن معمولا در ذهن ما نشانه‌های خاصی دارد مثل نماز شب، نماز مستحبی، دعای کمیل و ... شاخص‌های دیگری که به معنویت شناخته می‌شود. به عنوان مثال در میان چهره‌های شاخص دفاع مقدس، این نشانه‌ها در شهید همت بارز است و همه همت را در جنگ به معنویت می‌شناسند. اما کمتر مطرح شده که حسن باقری را در جنگ به معنوی بودن بشناسند. بلکه بیشتر شهید باقری در ذهن ما با مفاهیم فرمانده بودن، استراتژیست بودن، نخبه بودن و .... گره خورده است. این در حالی است که امام  بزرگوار در پیام تسلیت خویش می‌نویسد:"خداوند شهید شب زنده دار ما را بیامرزد." تعبیر امام قطعا بی‌حکمت نیست، پس چرا ما شاخص‌های معنویت را در حسن باقری به وضوح نمی‌بینیم. واقعیت ماجرا این است که ملاک های شب زنده داری که امام(ره) درباره حسن باقری می‌‎گویند، نشانه‌های رایجی که در ذهن ما شکل گرفته  نیست. بلکه هر چشمی که برای رضای خدا بیدار بماند شب زنده دار است. یک بار به حسن باقری می‌گویند:" آقای باقری بیشتر در  جلسات دعا شرکت کنید و امشب دعای کمیل را  شما بخوانید، به هر حال شما فرمانده هستید!" حسن باقری در جواب می‌گوید:"تا آخر عمر وقت داریم دعای کمیل بخوانیم و نمی‌خوانیم! ولی اگر عراق بیاید و خاک ما را بگیرد دیگر اجازه نمی‌دهد کمیل بخوانیم. کمیل من وقتی است که نیمه شب پتو می‌اندازم رویم و پشت تویوتا می‌نشینم و بچه ها را برای شناسایی آماده می‌کنم."

 


نوشته شده در جمعه 92/12/23ساعت 12:40 صبح توسط پرنده نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin