سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرجی دیگر

 

به بهانه اکران نوروزی " سوپر استار "

ساخته تهمینه میلانی

تهمینه میلانی کارگردان فیلم پرفروش و جوان پسند "آتش بس "، امسال در جشنواره بیست و هفتم با"سوپراستار" حاضر شده بود. میلانی در این سال ها،  با ساخت فیلم هایی که محوریت اصلی آن زنان بودند ، به فیلمسازی  فیمینیست شهرت یافته است. با این وجود  می توان گفت" سوپراستار" در میان آثار او، با نوعی نگرش متفاوت ساخته شده است . در واقع او بعد از فیلم " تسویه حساب" در سال 86 که موفق به گرفتن پروانه و اکران آن نمی شود ، به سراغ ساخت  این فیلم می رود.

 سوپر استار قصه یک سوپر استار سینماست به نام کوروش زند که شهاب حسینی به زیبایی از عهده ایفای نقش آن برآمده است. او که شهرتش باعث شده از خودش دور شود و فطرت پاک انسانی را فراموش کند، درنهایت خودشیفتگی و خودخواهی ، با ورود نوجوانی به نام رها ، که خودش را دختر او معرفی می کند ، زندگی اش دچار تحول شده و تصمیم میگیرد زندگی اش را از نو بسازد ، ولی طولی نمی کشد که ورق برمی گردد ، به قول خود وفا دار نمانده و دوباره به همان زندگی بازمی گردد و بدون آنکه بفهمد رها را از زندگی اش بیرون میکند و وقتی به خود می آید که رها رفته است و شاید دیگر هیچ شانسی برای بازگشت  و پیداکردن او نداشته باشد...

در نهایت فیلم با پایان باز تمام میشود و این امید را به مخاطب میدهد که شاید قهرمان قصه در افقی دور موفق شود وبالاخره  رها را پیدا کند .

در ابتدا لازم است متذکر شوم  که این فیلم علاوه بربخش سینمای ایران ، در بخش فیلم های معناگرا نیز راه  یافته و میلانی سازنده آن ، معتقد است که یک فیلم اخلاقی ساخته است . می توان گفت این فیلم نسبت به دیگر فیلم های معناگرا در این چند سال یک برتری دارد و آن هم ریتم تند فیلم است که باعث شده جذابیت خود را برای مخاطب حفظ کند و مخاطب با آن همراه شود.  برخلاف غالب فیلم های معناگرا که به دلیل ریتم کندشان ، قادر نیستند مخاطب را با خود همراه سازند .

کوروش زند دراین فیلم نماد تمام کسانی است که ظرفیت شهرت را نداشته و با پای گذاشتن روی اولین پله های این نردبان ، بسیاری از ارزش های انسانی را ازدست داده اند. مصداق چنین  افرادی در جامعه ما و در مشاغل و جایگاه های مختلف و نه تنها سینما ! به وضوح قابل مشاهده است .

ورود رها به زندگی کوروش و تحولی که در او ایجاد میشود، در کنار رابطه کوروش بامادرش ،هر چند که کم است، اشاره زیبایی است به نقش حیات بخش زن به عنوان رکن رکین خانواده و این ارزش آنجا بیشتر تبلورمی یابد که رها خود را دختر کوروش معرفی میکند و آن وقت است که می بینیم همان آدمی که انواع روابط نادرست بر زندگی اش سایه انداخته ، برای دخترش، ناموسش، غیرتی می شود و از هرگونه ارتباط بیجای حتی کلامی ناراحت شده و عکس العمل نشان میدهد. به واقع این همان مفهوم رشد و مسئولیت است که انسان ها چه زن و چه مرد ، در پرتو تشکیل خانواده به آن نائل میشوند . آنجا که شهید مطهری در سخنانش می فرماید همان دختر و پسر بازیگوش که فقط به فکر خود بودند ، بعد از تشکیل خانواده با شنیدن صدای گریه نوزادشان از خواب ناز دست می کشند و این است که می گویند انسان با تشکیل خانواده کامل میشود . در صحنه هایی از فیلم می بینیم بعد از آمدن رها ، وقتی که همکاران کوروش از او رفتار های معقول و درستی  را در رابطه با رها می بینند ، گمان میکنند که او بالاخره تصمیم به ازدواج گرفته و به قول معروف دست از لجبازی هایش برداشته است .

 با تمام اینها در کنار اشارات زیبایی که فیلم به نقش زن و حضور لطیف او در زندگی و تاثیر بدون انکارش دارد ، ضعف محتوا آن جاست که نقش مرد به عنوان پدر را نباید نادیده گرفت ، یعنی طوری نشود که ازآن طرف بام سقوط کنیم!  چرا که با توجه به نقش غیر قابل انکار زن و مادر در  صحنه زندگی ، خانواده کامل با هردو رکن آن شکل میگیرد و آن رکن دیگر مرد خانواده است. در شروع  فیلم می بینیم که به هنگام تولد کوروش ، مادرش از اینکه او پدری ندارد ، ناراحت و نگران آینده اوست. در صورتی که بهتر آن بود به نقش پدر که شاید آن پیرمرد ویالون نواز ، حضور کمرنگی از او باشد ، بیشتر اشاره و اهمیت داده شود .

ضعف دیگر محتوایی فیلم در رابطه با هنر دینی  و هنرمند مسلمان است . در آخر فیلم وقتی کوروش به دامان سنت بازمیگردد ، آنجاکه به محل تولد خود و آن محله های ساده و بی آلایش بازمی گردد ، ما اثری از مذهب و بازگشت به آن نمی بینیم، چه زیبا بود اگر این بازگشت به سنت در کنار بازگشت به مذهب تعریف و مثلا  به جای آن پیرمرد ویالون نواز ، نمادی که با فرهنگ و دین ما سازگاری داشته باشد، انتخاب می شد !  

در نهایت می توان گفت سوپر استار به عنوان فیلمی که با مخاطب رابطه خوبی برقرار میکند و در این رابطه سعی دارد به نکاتی ارزشمند اشاره کند ، تاحدودی قابل تقدیراست ولی نباید فراموش کرد که می توان در قالب چنین فیلم هایی که مورد استقبال مخاطب قرار می گیرد ، محتواهایی غنی تر را عرضه داشت .       

 

                                                                                  

                                                                                         "والسلام "                      


نوشته شده در چهارشنبه 88/1/5ساعت 1:30 عصر توسط پرنده نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin