سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرجی دیگر

" شمیم عطر یاس در سالن سینما "

یادداشتی درباره" به کبودی یاس " ،  ساخته جواد اردکانی

یک نکته قبل از خوندن بگم : این متن رو پارسال توی بهمن ماه نوشتم و امسال که فیلم اکران شده و مظلومیتش رو توی اکران دیدم ترجیح دادم به این نوشته دوباره رجوع کنیم ! علاوه بر اون خبر ناراحت کننده ای شنیدم که ایشالله خلافش ثابت بشه : آقای اردکانی کارگردان همین فیلم که قرار بود زندگی شهید کاوه رو هم روی پرده به تصویر بکشه ، متوقف شده یا یه جورایی شاید پشیمون ! که از خدا می خوام به حرمت شهید کاوه ، این قضیه به خوبی بگذره و فیلم جدید هم ساخته بشه ... الهی آمین

دوسال پیش بود که رهبرمعظم انقلاب (مد ظله ) در دیدار با کارگردانان سینما، رهنمودهایی را مطرح و خواسته هایی را که داشتند بیان نمودند. آن زمان آقای اردکانی در صحبت هایش به این نکته اشاره کرد که بالاخره زمان اجرای رهنمودهای رهبر انقلاب فرا نرسیده ؟!  تا کی جلسه و تایید ؟!( نقل به مضمون) 

آقای اردکانی از آن جمع سعی کرد به حرفی که زده عمل کند ، درآن جلسه رهبر معظم انقلاب درباره کتاب " خاک های نرم کوشک " مرتبط با زندگی سردار شهید برونسی از سرداران سپاه مشهد ، بیاناتی داشتند و حتی درمورد خواندن این کتاب و ساخته شدن زندگی این سردار در قالب فیلم تاکید بسیار و خاطراتی را هم که از آن سردار داشتند بیان نمودند.

" به کبودی یاس " ساخته جواد اردکانی که در جشنواره امسال حاضر شد ، به زندگی همین سردار شهید پرداخته است . داستان فیلم ازآنجا آغاز می شود که مردی زندانی مشمول عفو قرار می گیرد واز زندان آزاد میشود. بعد از آزادی او متوجه میشویم که خانواده اش از برخورد با او واهمه دارند ؛ قضیه از این قرار است که پسر بزرگ خانواده به نام اسحاق که بسیار مورد علاقه پدر است ، تحت تاثیر یکی از افراد محل قرار گرفته و از شرارت های خود دست برمی دارد و بعد از تحولی که در او ایجاد میشود ، راهی جبهه و در نهایت به شهادت می رسد ، خانواده اسحاق از دادن خبر شهادت او به پدرش ، واهمه دارند . پدر اسحاق، که فرد خلافکاری است، بعد از شنیدن این خبر، تصمیم می گیرد مردی را که باعث رفتن پسرش به جبهه شده پیدا کند و انتقام خون پسرش را از او بگیرد . در طی این جست و جو با زندگی سردار شهید برونسی، همان کسی که باعث تحول اسحاق شده ، آشنا می شویم .....

  قبل از هرچیز دیگر جای تقدیر دارد که به هر حال هنوز کارگردانانی متعهد و دغدغه مند هستند! که به خواسته ها و رهنمود های رهبری توجه داشته باشند که این اثر از روی همین دغدغه شکل گرفته است و در کنار آن حامیان و دلسوزانی که برای تهیه و تولید این آثار در زمینه بودجه و دیگر امکانات از قبیل امکانات نظامی و لوجستیکی و ...حمایت میکنند. چرا که اصولا در سینما کارگردان بدون پشتیبان ، قادر به تولید اثر نیست!

 مهمترین نقطه قوت این فیلم ، ساخت دراماتیک و خانوادگی از زندگی فردی است که جوان تشنه امروزی نیازمند الگو پذیری از او و امثال اوست که دراین اثر، این مساله درترکیب با ژانر دفاع مقدس حاصل خوبی را ارائه داده است . حضور " کبودی یاس " درمیان فیلم های جشنواره ، به نمایندگی از ژانر کمرنگ شده دفاع مقدس نقطه امیدی است که نشان میدهد بعد از گذشت سالها از دفاع مقدس ، بازهم میتوان از این گنجینه هشت ساله برای ساخت فیلم های سینمایی که مورد علاقه مخاطب نیز باشند استفاده کرد و هنوز سوژه های نابی وجود دارد که کار نشده است . علاوه بر آن که  مساله تنوع موضوع و محتوا در سینما بحثی جدی است که این قبیل فیلم ها دریچه های جدیدی رو به تنوع موضوعی در سینما باز میکند .

در صحنه هایی از فیلم  شاهد اشارات زیبایی هستیم ، یکی از آنها حساسیت شدیدی است که فرماندهان و سرداران جنگ ما به قضیه بیت المال داشته اند. دریکی از صحنه های فیلم ، وقتی از طرف سپاه، فرشی را برای شهید برونسی می آورند، او با ناراحتی از این عمل آنها ، با وجود آنکه خانه اش فرشی ندارد وهمسرش نیز مایل به برگرداندن آن نیست، فرش را باز پس می فرستد . در صحنه های دیگر شاهد آن هستیم که این سردار بزرگ که شغلش نیز بنایی است ، با تواضع بسیار به بنایی خانه ها می پردازد و تنها و تنها با رفتارهایی که دارد ، بسیاری از جوانان شهر ، حتی آنها که شرارت جوانیشان بیش از حد است، را جذب خود کرده و راهی جبهه ها میکند ، که این خود درس بزرگی است برای تمام کسانی که کار فرهنگی انجام میدهند و به دنبال تاثیر گذاری مثبت بر روی نسل جوان هستند.  در اصل شیوه این سردار بزرگ ، همان شیوه پیامبر (ص) و ائمه (ع) است. این نفوذ و تاثیر تاآنجاست که پدراسحاق که تصمیم به قتل برونسی گرفته ، درنهایت پشیمان میشود و تحت تاثیر او قرار می گیرد  وبا همراهی آنها در آخرین عملیات سردار، به بهانه پیدا کردن جنازه پسرش ، خود نیز مجروح شده و از طرفی شاهد شهادت برونسی نیز میباشد .

 از اشارات دیگر فیلم آن است که سردار برونسی با وجود خانواده و هشت فرزند ، به هیچ وجه از سرکشی به خانوداه شهدا و نیز جوانان محل غافل نمی شود و معمولا ساعات زیادی را در خانه نیست . علاوه برآن علاقه خاص او به حضرت زهرا (س) و مدد از ایشان در طی عملیات ها، نکته بارزی است که می شد در فیلم بیشتر و پررنگ تر به آن اشاره کرد. فراموش نشود  این نوع رفتار و منش صد البته در زندگی دیگر سرداران شهید ما  نیز دیده می شود. ولی سوال اینجاست که تا چه حد توانسته ایم از این الگوهای والا، که غالبا هم در سنین جوانی به این رشد رسیده اند ، برای سینمای ملی بهره ببریم و سوالات و ابهامات نسل جوان را پاسخگو باشیم ، نسلی که نه انقلاب را دیده و نه دفاع مقدس را ، این نسل جز با شناخت این الگوها و ارتباط گرفتن باآنها ، نمیتواند رابطه مناسبی با انقلاب و دفاع مقدس برقرار کند . این وظیفه خطیر سینمای ملی است که آن نسل و آن وقایع را برای جوان امروز باور پذیر کند .

با تمام نقاط قوتی که این اثر دارد ، ناگفته نماند که ضعف کار به موضوع ارزشمند آن آسیب می زند ، چرا که فیلم خیلی دیر سر اصل موضوع می رود و شخصیت اصلی که همان شهید برونسی است کمی دیر وارد میدان میشود و این باعث شده که یک سوم اول فیلم کشش و جذابیت زیادی برای مخاطب نداشته باشد ، در صورتی که می توان با حذف سکانس های زائد و جلوگیری از کش دار شدن قسمت اول  فیلم ، این مشکل را حل کرد تا برای مخاطب نیز ، آغاز کار خسته کننده نباشد . با این وجود وارد کردن یک ماجرای پلیسی در فیلم ( جست و جوی پدر اسحاق به دنبال برونسی ) به کشش بیشتر آن کمک کرده است .

به امید آنکه در جشنواره های بعدی و سال های آتی شاهد تولیدات بیشتر در این زمینه و معرفی هر چه بیشتر سرداران و قهرمانان این مرزو بوم باشیم و کیفیت این آثار روبه بهبود پیش رود. شهید برونسی

 

                                                                                                                                                                           

                                                                                                

 

 

 شهید محمود کاوه

یاد و خاطره همه شهداو علی الخصوص شهدای مشهدالرضا (ع) گرامی باد .

 

 فاتحه با یک صلوات


نوشته شده در سه شنبه 88/12/25ساعت 10:35 عصر توسط پرنده نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin